Aftenposten

Aftenposten
Aftenposten logo.svg
Aftenposten 2. januar 1879- framside.JPG
De voorpagina, 2 januari 1879
Type Dagelijkse krant
Formaat Compact
Eigenaren) Schibsted (99,99%)
Stiftelsen Tinius (0,01%)[1]
Editor Trine Eilertsen
Gesticht 14 mei 1860; 162 jaar geleden
Taal Noors
Hoofdkwartier Oslo, Noorwegen
ISSN 0804-3116
Website WWW.FAPTENPOSTEN.nee

Aftenposten (Aftenpoſten in de masthead; Urban East Norwegian:[ˈˈFtn̩ˌpɔstn̩]; Noors voor "The Evening Post") is de grootste gedrukt van Noorwegen krant- door circulatie. Het is gebaseerd op Oslo. Het verkocht 211.769 exemplaren in 2015 (172.029 gedrukte exemplaren volgens de Universiteit van Bergen)[2] en schatte 1,2 miljoen lezers.[3] Het is bekeerd van vlugschrift tot compact Formaat in maart 2005.[4][5] Aftenposten'S Online Edition bevindt zich op Aftenposten.no. Het wordt beschouwd als een Recordkrant voor Noorwegen.

Aftenposten is een particuliere onderneming volledig eigendom van het openbare bedrijf Schibsted asa.[6] De op een na grootste krant van Noorwegen, VG, is ook eigendom van Schibsted. Noorse eigenaren hielden eind 2015 42% van de aandelen in Schibsted.[7]

De krant heeft ongeveer 740 werknemers. Trine Eilertsen werd benoemd hoofdredacteur in 2020.

Geschiedenis en profiel

Aftenposten werd opgericht door Christian Schibsted op 14 mei 1860[8] onder de naam Christiania Adresseblad. Het volgende jaar werd het omgedoopt Aftenposten. Sinds 1885 heeft de krant twee dagelijkse edities afgedrukt. Een zondageditie werd gepubliceerd tot 1919 en werd opnieuw geïntroduceerd in 1990. De vrijdag-ochtendeditie draagt ​​de A-magasinet Supplement, met artikelen over wetenschap, politiek en kunst. In 1886, Aftenposten kocht een roterende pers, zijnde de eerste Noorse krant in dit opzicht.[9]

Historisch gezien Aftenposten zichzelf bestempeld als 'onafhankelijk, conservatief",[8] het meest nauwlettend hun redactionele platform op elkaar afgestemd op de Noors Conservatieve partij. Dit manifesteerde zich in stomp anticommunisme tijdens het interbellum -tijdperk. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, Aftenposten, vanwege de grote circulatie, werd onder de richtlijnen van de Duitse Occupational Authorities geplaatst en werd een nazi -redactioneel management opgelegd. De hoofdredacteur was toen H. Nesse en hij werd gearresteerd en gevangengezet Grini -concentratiekamp.[10]

Aftenposten is gevestigd in Oslo.[8][11] In de late jaren tachtig diende Egil Sundar als hoofdredacteur en probeerde hij de krant te transformeren in een nationaal gedistribueerde krant.[12] Hij werd echter gedwongen af ​​te treden uit zijn functie vanwege zijn poging.[12]

Edities

Naast de ochtendeditie, Aftenposten publiceerde een aparte avondeditie genaamd Achter (eerder Aftenposten na). Deze editie werd op weekdagen en zaterdag gepubliceerd tot de zondagochtendeditie in 1990 opnieuw werd geïntroduceerd. De avondeditie werd alleen verspreid in het centrale oostelijke deel van Noorwegen, d.w.z. Oslo en Akershus provincies. Het was dus gericht op nieuws met betrekking tot dit gebied, in tegenstelling tot de Morning Edition, die zich richt op nationaal en internationaal nieuws. De Evening Edition werd in 1997 omgebouwd tot tabloid -formaat. Vanaf april 2006, de donderdageditie van Achter Opgenomen ook een speciale editie met nieuws dat specifiek is voor een deel van Oslo of Akershus, genaamd Lokal aften ("Lokale avond"). Deze editie had acht versies, waarbij elke abonnee de versie ontving die het meest relevant is voor het gebied waarin hij of zij leeft. In gebieden die niet onder een van de acht versies vallen (bijvoorbeeld Tierachtig en Volgende), de versie voor centraal Oslo werd gedistribueerd. Van mei 2009, Achter werd alleen dinsdag tot donderdag gedrukt en gedistribueerd. De publicatie van Achter eindigde op 20 december 2012.[13]

Aftenposten begon zijn Online editie in 1995.[14]

Controverses

Aftenposten tegen de toekenning van de Nobelprijs voor de Vrede aan de Duitse pacifist Carl von Ossietzky in 1935.

In 1945, Aftenposten publiceerde een overlijdensbericht van Adolf Hitler waarin de 86-jarige Nobel-Laureate-romanschrijver Knut Hamsun Verwezen naar Hitler als "een krijger voor de mensheid en een prediker van het evangelie van rechtvaardigheid voor alle naties".[15] In die tijd, Aftenposten stond onder de censuur van de Duitse bezettingskrachten.

Historisch gezien Aftenposten heeft niet hetzelfde aantal rechtszaken of zoveel aandacht ontvangen van de Noorse perscommissie zoals sommige van de grotere tabloids. Er zijn echter uitzonderingen. In 2007, Aftenposten beweerde dat Julia Svetlichnaya, de laatste persoon die de vermoorde Russische National interviewt Alexander Litvinenko, was een Kremlin -agent. Londense correspondent Hilde Harbo gaf toe dat ze zich had toegestaan ​​om de desinformatie van de Russische emigrantengemeenschap te krijgen zonder de zaak goed te onderzoeken.[16] Aftenposten Uiteindelijk moest zich verontschuldigen en de juridische kosten van Svetlichnaya betalen.

In 2011 werd de krant bekritiseerd door Jon Hustad voor publicatie complottheorieën die de valse claim bevorderde die veroordeelde Sovjet -spion Arne Treholt was onschuldig, volledig gebaseerd op een boek van veroordeelde fraudeur Geir Selvik Malthe-Sørenssen Dat bleek gebaseerd te zijn op een gefabriceerde bron.[17] In een studie van 2016 Aftenposten bleek de epitheton Neger (Noors: neger) bij de hoogste frequentie in de periode tussen 1970 en 2014 met 674 referenties.[18] In 2021 werd de krant bekritiseerd door de jeugdorganisatie van de Nationale Vereniging voor lesbiennes, homo's, biseksuelen en transgender mensen voor vermeende publicatie van artikelen die promoten transfobisch Samenzweringstheorieën over transvrouwen.[19]

Redactionele lijn

Aftenposten had een conservatieve houding en steunde de politieke partij Høyr[20] Tot de uitsplitsing van het partijperssysteem in het land.[6] Hierna positioneerde het papier zichzelf als een onafhankelijke centrumrechts krant.[6]

Taal

Van zijn vestiging in 1860 tot 1923, Aftenposten werd gepubliceerd in de gewone Dano-Noor-Noorse geschreven taal die werd gebruikt in zowel Noorwegen als Denemarken, die algemeen bekend stond als Deens in Denemarken en als Noorwegen in Noorwegen, en die slechts af en toe kleine verschillen van elkaar in vocabulaire of idioom omvatten. In 1923 Aftenposten nam de Noorse spellingstandaard van 1907 aan, die voornamelijk de "zachte" medeklinkers (bijvoorbeeld D, b) kenmerkend voor de Deense uitspraak (maar ook gebruikt in sommige Noorse dialecten) verving door "harde" medeklinkers (bijv. T, p) kenmerkend voor oosterse centrale centraal Noorse uitspraak, maar die anders meestal identiek was aan Deens. In 1928 Aftenposten heeft de meest conservatieve variant van de spellingsnorm van 1917 aangenomen, die grotendeels vergelijkbaar is met de "gematigde bokmål" of "Riksmål" -standaard die tegenwoordig wordt gebruikt.

Tijdens de Noorse taalstrijd Vanaf het begin van de jaren 1950, Aftenposten was de belangrijkste krant van de Riksmål variëteit van Noorse, en onderhield nauwe banden met de instellingen van de Riksmål -beweging en erkende de Noorse Academie voor taal en literatuur als het enige gezaghebbende orgaan voor het reguleren van de Noorse taal zoals gebruikt door de krant. Vanwege de status als de grootste en meest invloedrijke krant van het land, Aftenposten had daarom een ​​belangrijke invloed op de ontwikkelingen die plaatsvonden tijdens de Noorse taalstrijd. De "gematigde" of "conservatieve" Riksmål -taal gebruikt door Aftenposten werd voornamelijk geassocieerd met een conservatieve houding in de Noorse politiek en werd in tegenstelling tot de "radicale" Samnorsk taal, een poging om te fuseren Bokmål met Nynorsk die werd gepromoot door socialistische regeringen in de jaren 1950. Tegen 1960 was het duidelijk geworden dat de Samnorsk-poging was mislukt, en als gevolg daarvan zijn de Riksmål-standaard van Aftenposten en de door de overheid gepromote Bokmål-standaard in de volgende decennia bijna identiek geworden omdat de Bokmål-standaard bijna alle Riksmål heeft opgenomen. Als gevolg hiervan, Aftenposten besloot zijn taal te beschrijven als "matige bokmål" uit 2006, en publiceerde zijn eigen woordenboek, gebaseerd op Riksmål en matige bokmål, maar exclusief "radicaal" (d.w.z. vergelijkbaar met nynorsk) varianten van Bokmål.

De online versie van de krant in de vroege jaren 2000 had een Engels sectie. Om kosten te besparen, Aftenposten Stop met het publiceren van Engelstalige artikelen begin november 2008. Archives van vroeger materiaal zijn nog steeds online beschikbaar.[21]

Circulatie

Aftenposten (Morning Paper)

Aftenposten 1980–2015

Nummers van de Noorse mediabedrijven 'Association, MediebeBedRiftenes LandsForening 1980–2009:

  • 1980: 223.925
  • 1981: 227,122
  • 1982: 230,205
  • 1983: 232.459
  • 1984: 233.998
  • 1985: 240.600
  • 1986: 252.093
  • 1987: 260,915
  • 1988: 264,469
  • 1989: 267,278
  • 1990: 265.558
  • 1991: 269,278
  • 1992: 274.870
  • 1993: 278,669
  • 1994: 279,965
  • 1995: 282.018
  • 1996: 283.915
  • 1997: 286,163
  • 1998: 288.078
  • 1999: 284,251
  • 2000: 276.429
  • 2001: 262.632
  • 2002: 263.026
  • 2003: 256.639
  • 2004: 249,861
  • 2005: 252.716
  • 2006: 248,503
  • 2007: 250,179
  • 2008: 247.556
  • 2009: 243,188
  • 2010: 239,831
  • 2011: 235.795
  • 2012: 225.981
  • 2013: 214.026
  • 2014: 221,659
  • 2015: 211.769

Achter (Avondpapier) - nu ter ziele gegane

Nummers van de Noorse mediabedrijven 'Association, MediebeBedRiftenes LandsForening: 1989–2009:

Achter 1989–2009.
  • 1939: 78.700
  • 1989: 193,932
  • 1990: 192.896
  • 1991: 195.022
  • 1992: 197,738
  • 1993: 198,647
  • 1994: 188.544
  • 1995: 186,003
  • 1996: 188,635
  • 1997: 191,269
  • 1998: 186,417
  • 1999: 180,497
  • 2000: 175.783
  • 2001: 167.671
  • 2002: 163.924
  • 2003: 155,366
  • 2004: 148.067
  • 2005: 141.612
  • 2006: 137,141
  • 2007: 131.089
  • 2008: 124.807
  • 2009: 111.566

Aftenposten.no, online krant

De online krant Aftenposten.no Had gemiddeld 827.000 dagelijkse lezers in 2015, een toename van 620.000 in 2010.[22]

Zie ook

Referenties

  1. ^ "Aftenposten als - oslo - roller og kunngjøringer". Gearchiveerd van het origineel op 8 april 2016. Opgehaald 30 maart 2016.
  2. ^ "Medienorge". Medienorge. Opgehaald 13 december 2016.
  3. ^ "Aftenposten Har Det Høyeste Avisopplaget I norge". Aftenposten. 3 maart 2016. Gearchiveerd Van het origineel op 20 december 2016. Opgehaald 13 december 2016.
  4. ^ Ingrid Brekke (4 mei 2013). "Tabloid ik vorm, mannen ikke i sjel". Aftenposten (in Noors). Gearchiveerd Van het origineel op 16 januari 2014. Opgehaald 14 juni 2013.
  5. ^ "Noorwegen: de succesvolle schakelaar van Daily naar Compact". Editors Weblog. 22 maart 2005. Gearchiveerd Van het origineel op 4 maart 2016. Opgehaald 5 februari 2015.
  6. ^ a b c Stig A. Nohrstedt; et al. (2000). "Van de Perzische Golf tot Kosovo - oorlogsjournalistiek en propaganda" (PDF). European Journal of Communication. 15 (3). Gearchiveerd (PDF) Van het origineel op 22 december 2015.
  7. ^ "Akjonærer - Schibsted". www.schibsted.com. Gearchiveerd van het origineel op 7 november 2017. Opgehaald 29 april 2018.
  8. ^ a b c Bernard A. Cook (2001). Europa sinds 1945: een encyclopedie. Taylor & Francis. p. 935. ISBN 978-0-8153-4058-4.
  9. ^ Svennik Hoyer. "De politieke economie van de Noorse pers" (PDF). Scandinavische politieke studies. Deense koninklijke bibliotheek: 85–141.
  10. ^ Joachim Josten (herfst 1942). "De lichten gingen uit". De Quarterly Review van Virginia. 18 (4): 551. Jstor 26448498.
  11. ^ "Jaarverslag 2012" (PDF). Schibsted Media Group. Gearchiveerd van het origineel (PDF) op 24 september 2015. Opgehaald 26 maart 2015.
  12. ^ a b Sigurd Allern (2002). "Journalistieke en commerciële nieuwswaarden. Nieuwsorganisaties als beschermheren van een instelling en marktactoren". Nordicom Review. 2 (2).
  13. ^ "Historien Sett Gjennom Aften-Øyne". Aftenposten. 20 december 2012. Opgehaald 14 oktober 2019.
  14. ^ "Online journalistiek Atlas: Noorwegen". Online journalistiek. 25 januari 2008. Opgehaald 13 januari 2015.
  15. ^ Gibbs, Walter (27 februari 2009). "Noorse Nobelprijswinnaar, ooit gemeden, wordt nu gevierd". The New York Times. p. C1. ISSN 0362-4331. Gearchiveerd Van het origineel op 8 december 2014. [I] n Oslo vorige week. . . In de nationale bibliotheek was de 7 mei 1945, editie van A. . . Krant wiens hoofdartikel over de dood van Hitler was door Knut Hamsun. Zoals de meeste medewerkers laag lagen en Alibis voorbereidden, schreef Hamsun: 'Hij was een krijger, een krijger voor de mensheid en een profeet van het evangelie van gerechtigheid voor alle naties'.
  16. ^ "Svetlichnaja en Litvinenko: verduidelijkingen". Aftenposten. 9 december 2006. Gearchiveerd van het origineel op 14 februari 2008. Opgehaald 1 februari 2009.
  17. ^ Hustad, Jon (17 juni 2011). "Konspirasjonsteoretikarane". DAG OG TID.
  18. ^ Paul Thomas (2016). "Papa, ben ik een neger? De geërgde geschiedenis van het raciale epitheton in Noorse gedrukte media (1970–2014) ". Ras en sociale problemen. 8 (3): 233. doen:10.1007/S12552-016-9179-4. HDL:10642/4424. S2CID 152211098.
  19. ^ Stenslie, Sol. "Pride er knapt over, før aftenposten igjen lar en sinna mann spre hysteri og konspirasjonsteorier om Transkvinner i iDrett". Gearchiveerd van het origineel Op 1 november 2021. Opgehaald 17 maart 2022.
  20. ^ Rolf Werenskjold (2008). "De dagbladen in opstand". Scandinavian Journal of History. 33 (4): 417–440. doen:10.1080/03468750802423094. S2CID 142265516.
  21. ^ "Tot ziens, vaarwel ..." Aftenposten. 5 november 2008. Gearchiveerd van het origineel op 8 december 2008. Opgehaald 20 november 2008.
  22. ^ "Medienorge". Gearchiveerd Van het origineel op 6 april 2016.

Verder lezen

  • Merrill, John C. en Harold A. Fisher. De grote dagbladen ter wereld: profielen van vijftig kranten (1980) pp 37–43

Externe links